SS Californian


s.s. Californian parowiec należący do Leyland Line, jest najbardziej znany z kontrowersji wokół jego lokalizacji podczas zatonięcia Titanica, 15 kwietnia 1912 roku. W 1915 roku w czasie I wojny światowej został zatopiony przez niemiecki okręt podwodny we wschodniej części Morza Śródziemnego.

Historia

Brytyjski parowiec Californian zbudowany przez stocznię Caledon Shipbuilding & Engineering Company w Dundee, Szkocja należał do Leyland Line, która była częścią J.P. Morgan’s International Mercantile Marine Co. Jednostka o wyporności 6223 ton, długości 136 m (447 stóp), szerokości 16m (53 stóp) rozwijała średnią prędkość 12 węzłów (22 km/h). Napędzała ją maszyna parowa potrójnego rozprężania zasilana parą z dwóch kotłów dwustronnych. Chociaż Californian został zaprojektowany przede wszystkim do transportu bawełny, mógł również przewozić 47 pasażerów, nie licząc 55 członków załogi. Californian jest do tej pory największym statkiem, jaki kiedykolwiek zbudowano w Dundee.

Jednostkę zwodowano 26 listopada 1901 roku, próby morskie zakończono w 23 stycznia 1902 roku. 31 stycznia 1902 statek wyruszył w swój dziewiczy rejs z Dundee do Nowego Orleanu w Luizjanie, w Stanach Zjednoczonych, trwający do 03 marca 1902.

Zatonięcie Titanica

Dowodzący statkiem od 1911r. Stanley Lord, wyruszył w swój najsłynniejszy rejs 5 kwietnia 1912r. z Londynu do Bostonu w stanie Massachusetts. W owym czasie Californian nie przewoził żadnych pasażerów.

I wojna światowa

Californian kontynuował służbę do wybuchu I wojny światowej. Po rozpoczęciu wojny rząd brytyjski przejął nad nim kontrolę. W dniu 9 listopada 1915 r., podczas rejsu z Salonik do Marsylii, Californian został storpedowany i zatopiony około 61 mil (98 km) na południe-południowy zachód od przylądka Matapan, Grecja przez niemiecki okręt podwodny U-35, w wyniku czego zginęła jedna osoba. Wrak Californiana nie został jeszcze odnaleziony. Statek poszedł na dno mniej niż dwieście mil od miejsca, w którym rok później zatonął HMHS Britannic, siostrzana jednostka Titanica.

Podstawowe dane:

Właściciel: Leyland Line

Port rejestracji: Liverpool, United Kingdom

Stocznia: Caledon Shipbuilding & Engineering Company,Dundee, Szkocja

Zwodowana: 26 listopada 1901

Wycofane z eksploatacji: 09 listopada 1915

Dziewicza podróż: 31 stycznia 1902

Utracony: zatopiony przez niemieckiego U-boota, 9 listopada 1915 roku 61 mil (98km) na południowy zachód od przylądka Matapan, Grecja

Typ: Parowiec

Wyporność: 6223 ton (5645 ton)

Długość całkowita (L) 141,4 m

Długość linii wodnej 136,4 m

Szerokość: 16.3m (65 ft 3 in)

Napęd: 1 maszyna parowa potrójnego rozprężania

2 kotły dwustronne

Prędkość: 12 węzłów (22,2 km/h; 13,8 mph)

Liczba pasażerów: 47 pasażerów

Załoga: 55 oficerów i załogi

Śruby: 1

Kominy: 1

Opracowano na podstawie:

Bowen John, „More miniature merchant ships”, Conway Maritime Press, 2003

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Californian

http://pl.wikipedia.org/wiki/SS_Californian

Opracowano na podstawie:

Bowen John, „More miniature merchant ships”, Conway Maritime Press, 2003

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Californian

http://pl.wikipedia.org/wiki/SS_Californian

Wpis gościnny autorstwa Krzychu74.

Dodaj komentarz